Educació ciutadana i Programari Lliure
Normalment quan parlem de Programari Lliure ho fem com alternativa al programari propietari i, poques vegades, se’l vincula amb l’educació.
En el vĆdeo que us presento, Richard Stallman (creador del moviment de Free Software), reflexiona sobre la relació que existeix entre promoure l’Ćŗs i desenvolupament del programari lliure i l’educació per a la ciutadania. Entre els dos conceptes es troba el tema de la llibertat.
Stallman ens recorda les 4 llibertats:
- La llibertat Ā«zeroĀ» s’entĆ©n com poder executar o utilitzar un programari, aplicació o programa d’ordinador sense cap restricció.
- La llibertat «ú» Ć©s poder estudiar i modificar el codi font d’aquest programari per crear noves versions o generar nous desenvolupaments a partir d’ell.
- La llibertat «dos» és col·laborar amb altres persones, compartint còpies del programari que utilitzem.
- I la llibertat «tres» és contribuir amb la nostra comunitat compartint còpies del programari que hem modificat o perfeccionat.
En el seu comentari, Stallman ens presenta una interessant reflexió sobre la llibertat, el programari lliure en front del programari «privatiu» i com aquests enfocaments poden afavorir o restringir una educació formativa de ciutadans solidaris i de bona voluntat.
Les grans corporacions i empreses de software comercial, com a part dels seus programes d’imatge, publicitat i vendes, inclouen l’entrega gratuĆÆta o quasi gratuĆÆta de software per a Ā«fins educatiusĀ» de manera que les escoles els utilitzin a les seves classes. A primera vista, aquesta situació parla molt bĆ© de l’esperir colĀ·laborador d’aquestes empreses. Tot i això, en el fons nomĆ©s esĀ tractaria d’una preparació Ā«obligadaĀ» per a que en el futur s’incrementi la demanda per software privatiu o de marca.
Per això, els partidaris del Programari Lliure no entenem l’actitud delĀ Departament d’Educació. DesprĆ©s de semblar apostar per aquesta filosofia durant uns anys, arriba el Projecte EduCat 1×1 i Microsoft imposa el seu paquet Office en els netbooks dels alumnes. L’objectiu no Ć©s mĆ©s que crear dependĆØncia i futurs clients… Per això crec que les escoles, tot i aquesta instalĀ·lació del Word, PowerPoint i els seus amics, hauria de continuar utilitzant l’OpenOffice per una qüestió ĆØtica.
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=5YJSqeoYP9Y&feature=player_embedded]
0 comentarios